gezond eten

DIEET

Bij een dieet denken we vaak aan iets tijdelijks of iets extreems. Er zijn inmiddels duizenden diëten, om af te vallen, om een mooiere huid te krijgen. Het ene belooft nog meer dan het andere. Maar dit blijven diëten, tijdelijke aanpassing van je eetpatroon. Het effect is dan vaak ook tijdelijk. Je volgt een dieet gedurende bepaalde tijd. Dan stop je er mee en ga je weer terug naar je  normale’ eetpatroon. Het gewicht of de klachten komen dan ook weer terug. Je trekt een conclusie: dit was niet het goede dieet voor mij. Je probeert weer een ander dieet met hetzelfde resultaat: geen verbetering.

 

DIET

In de engelse taal spreken ze ook over ‘diet’. Maar hiermee bedoelen ze heel wat anders. Zij verstaan onder ‘diet’ hun totale voedingsgewoonten. Dus wil je echt iets bereiken, wil je echt resultaat: afvallen, rustiger gedrag, fijn voelende darmen. Dan is het handig om je ‘diet’ te veranderen, en niet een ‘dieet’ te volgen.

 

WAAROM EEN DIEET

We weten allemaal in ons achterhoofd wel dat matig en gevarieerd eten goed voor ons is. Zeker wanneer er een ruime hoeveelheid groente en fruit, en de juiste vetten en voldoende eiwitten wordt gegeten. Maar ja, op iedere straathoek kun je eten kopen. Op ieder feestje krijg je gebak EN chips EN hapjes EN limonade EN … Tja, dan is de verleiding wel groot. Maar als je je steeds niet lekker voelt, heel druk wordt, kilo’s eraan komen dan wordt het misschien toch tijd om je ‘diet’ aan te passen, je voedingsgewoonten.  Het klinkt misschien niet zo aanlokkelijk, maar je voelt je er goed bij. En na een poosje weet je niet beter.

 

SNEL OF LANGZAAM

Als je je voedingspatroon gaat aan passen, is het handig om niet ineens alles te veranderen. Alleen wanneer je echt ziek bent, dan is het nodig om ineens heel veel anders te gaan eten. Begin bijvoorbeeld met het weglaten van suiker, of met alleen het weglaten van frisdrank. Of verander je patroon zo dat je voortaan bij iedere maaltijd iets van groente eet. Zo kun je op heel veel verschillende manieren beginnen. Voer dan iedere twee weken iets nieuws in. Na een jaar is je hele eetpatroon al gigantisch veranderd.

 

WELK VOEDINGSPATROON

Er zijn duizenden diëten, maar er zijn ook zeer verschillende voedingspatronen. Het voedingscentrum heeft de schijf-van-vijf, het autisme centrum heeft het DAN-diet. Je kunt vegetariër of flexitariër zijn. Wij gaan uit van oervoeding. Dit is bijna hetzelfde als paleo, primal of WAP (Weston A. Price). Paleo is standaard glutenvrij, lactosevrij en suikervrij. Zie hiervoor onze pagina over paleo.

slider1

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *