oervoeding of paleo?

WAT IS OER-VOEDING

Oervoeding is het voedingspatroon van de jager-verzamelaar, de oermens, de caveman. De voeding van onze voorouders, de voeding die ervoor zorgde dat deze gezond en fit waren, de voeding waaraan we ons in de loop der tijd hebben aangepast. Deze voeding bestond voor een groot deel uit groente, fruit, eieren, noten, honing, vetten en dierlijke eiwitten. Geen suikers, geen granen, geen brood, geen melk, kaas en geen aardappelen, frietjes etc.
Het bevat wat meer eiwit en vet en minder (geraffineerde) koolhydraten, er zitten veel micronutriënten (mineralen, vitamines, enzymen etc.) in, weinig zout, veel meer gezonde vetzuren, het zorgt voor een goede zuurgraad, bevat minder storende antinutriënten en minder vreemde onnatuurlijke toevoegingen. Het is lekker en heel gezond.

WAT IS GEZOND

In de oertijd hoefde men zich niet af te vragen ‘wat is gezonde voeding’. Er was voeding of er was geen voeding, dat was het enige waar men zich druk over hoefde te maken. Als het er was, was het per definitie voedzaam. De genen van de oermens zijn aangepast op de voeding die zij konden vinden en vangen

GENEN

Onze genen veranderen slechts zeer langzaam. Wij hebben nog steeds dezelfde genen als meer dan 10.000 jaar geleden. Daarom is voor ons ‘oervoeding’ nog steeds het meest gezond en het meest voedzaam.

SAMENSTELLING

Als je de oervoeding gaat bekijken bestaat dit uit vetten, eiwitten en koolhydraten. De verhouding tussen deze drie groepen is per bevolkingsgroep verschillend. Zo eten eskimo’s wel 90% vet en een natuurvolk in Afrika slechts 30% vet. In het gebied waar wij leven zal het ergens daar tussen nodig zijn, maar dit is deels individueel bepaald.  Iets uitgebreider houd oervoeding in: dierlijke eiwitten, fruit, groenten, kruiden, paddenstoelen, eieren, noten en honing. Hoe de samenstelling voor jou is bepaal je zelf, je weet namelijk zelf waarbij je je goed voelt.

VETTEN

Vetten zouden een groot deel van onze juiste voeding moeten vormen. Je wordt niet dik van vetten zoals veel mensen denken, maar juist van (veel) koolhydraten, omdat onze genen niet weten wat ze met die vele koolhydraten moeten doen. Onze genen werken veel beter op vetverbranding, ze maken dan minder fouten. Waardoor minder kans op ziekten. Met andere woorden: suiker is onze ‘vijand’, vet en cholesterol zijn relatief onschuldig.

Kom je er zelf niet uit, kom een keer langs voor advies of kom op een van de lezingen. Je kunt ook het gratis ebook downloaden ‘hoe start ik met oervoeding’.

evolutie

 

komkommersalade

  Ingrediënten 1 komkommer 1 el zout 2 el wijnazijn 1 tl vloeibare honing 1 tl vers gemalen zwarte peper 1 el gehakte verse peterselie   Bereiding Snijd de komkommer in dunne plakjes. Leg ze in een vergiet. Strooi er een eetlepel zout over. Laat 10 minuten staan. Spoel de komkommer af onder de koude …

Meer lezen

viscurry

  Ingrediënten 600 gram kabeljauw 4 tenen knoflook, fijngesnipperd 2-3 groene pepers, fijngesnipperd 2 cm verse gemberwortel, fijngesnipperd 1 stuk verse kurkuma, fijngesnipperd 2-3 el olijfolie of kokosvet 1 ui, fijngesnipperd 2 tl curcumapoeder (geelwortel) 2 tl gemalen ketoembar (korianderzaad) 1 tl gemalen djinten (komijn) ¼ tl gemalen kruidnagel 6 kardemompeulen (gekneusd) 400 ml kokosmelk …

Meer lezen